Om Frölunda OL

Om klubben

Frölunda Orienteringslöpare är en orienteringsklubb med drygt 400 medlemmar som håller till vid Sisjön i södra Göteborg. Vi strävar efter att vara en orienteringsklubb där alla är välkomna och att ge var och en möjlighet att utvecklas i orienteringssporten.

Vårt upptagningsområde är södra och centrala delarna av Göteborg och Mölndal, som Askim, Sisjön, Hovås, Frölunda, Högsbo, Majorna, Linnéstaden, Fiskebäck, Eklanda och Mölndals innerstad.

2020 fick vi Skogsportens gynnares pris Silverkotten, som går till Sveriges bästa ungdomsklubb.

Vår verksamhet

Ungdomar

Vi är en klubb med fokus på ungdomar. Träningar sker minst två gånger i veckan och vi arrangerar ett flertal läger och tävlingsresor varje år.

Nybörjarkurser

Vi arrangerar nybörjarkurser för 7-12-åringar varje vår men tar även emot äldre nybörjare löpande.

Motionärer

Våra vuxna medlemmar har möjlighet till teknikträning under sommarhalvåret och löpträning, styrkegympa, spinning samt innebandy under vintern. Vi har också veteranorientering och populära stavgångsträningar. Många av oss tävlar flitigt.

Traillöpning

Året runt har vi en trailgrupp som springer på stigar i södra Göteborg. Njuttempo och social samvaro framför kilometertider och Stravasegment. Inget krav på orienteringskunskap.

Klubbresor

Vi arrangerar årligen klubbresor till stora tävlingar som 25manna och Tiomila. Ibland åker vi utomlands för att springa flerdagarstävlingar.

Sammanhållning

Vi är en familjär förening som fokuserar på sammanhållning framför elitverksamhet. Vid större tävlingar som O-Ringen har vi alltid gemensamma aktiviteter.

Arrangemang

Varje år arrangerar vi minst en orienteringstävling, oftast i södra Göteborg. Vår och höst arrangerar vi våra populära poängpromenader vid vår klubbstuga.

Vår klubbstuga

Basen för vår verksamhet är klubbstugan precis norr om Sisjön. Gatuadressen är Sisjövägen 603 i Askim.

Höjdpunkter under året

• Sisjömästerskapet, vår våravslutning med lagtävling för alla åldrar, bad, grillning och prisutdelning.
  • Mossfotboll med bad, höstens uppstart
  • Capture the flag med pannlampor. Genomförs under senhösten.
  • Marsipangrisloppet, klubbens decembertävling som alla kan vinna.

Av alla orienteringstävlingar som anordnas runt om i Västsverige är Sommarlandsprinten inne på Skara Sommarland och O-Event inne på Borås djurpark lite extra spektakulära.

Höstens 25manna, som varje år går i Stockholmstrakten, är tillsammans med vårens Tiomila två stafetter som klubben gärna åker till. Under sommaren finns höjdpunkter som Hallands 3-dagars, O-Ringen och Ungdomens 10-mila att hålla koll på.

Bland återkommande sommarläger kan nämnas GOF:s sommarläger och O-Camp.