Rötter

Frölunda Orienteringslöpare har fyra tydliga rötter:

• Göteborgs Sportklubb (GSK)
  • Orienteringssällskapet Västanfläkt (OSV)
  • Orienteringssektionen i GKIK.
  • Orienteringssektionen i IF Väster.

Under 1980-talet hade de tre förstnämnda klubblokaler i skolpaviljonger i nerlagda Kaverösskolan vid Klarinettgatan. Det blev då vid ungdomsträning naturligt med samarbete dem emellan och närliggande IF Väster. Under en period var Roger Andersson, ungdomsansvarig i Göteborgs orienteringsförbund (GOF), engagerad som tränare för ungdomarna i dessa våra klubbar här i väster. De kvällsupplysta motionsslingorna i Ruddalen och nära Västerstugan var då en stor tillgång.

Allians

Det var en stark önskan hos de ambitiösa ungdomarna i de fyra små klubbarna att få springa i gemensamma budkavlelag. Därför bildade man 1990 en tränings– och tävlingsallians, Frölunda OL. De ursprungliga klubbarna fanns dock kvar.

Vid O-ringens femdagars i Västmanland 1991 med centralort i Arboga sprang alliansens medlemmar, ungdomar och vuxna, för Frölunda OL. Samma år vann Frölunda OL budkavle-DM i klassen D 11-12 (med Lena Max, Camilla Borg och Maria Olofsson), och 1994 vann FOL åter samma klass. 1995 vann man D15-16. Fina budkavlelag.

Förening

1997 ombildades alliansen till en egen förening, Frölunda OL, som bestod av medlemmar från GSK, OSV och IF Väster. GKIK hade gått ur alliansen. Den fortsatta historien med flytt från Ruddalen och byggandet av den gemensamma klubbstugan i Sisjön är en annan historia.

/Arne Fredholm